De essentiële vloeistoffen van de verbrandingsmotor

De essentiële vloeistoffen van de verbrandingsmotor worden bij ieder werkplaatsbezoek door ons gecontroleerd. Tussentijds, bijvoorbeeld voorafgaande aan een autovakantie, kunt u deze vloeistoffen ook eenvoudig zelf controleren. Maar wanneer en hoe vaak moeten vloeistoffen gecontroleerd worden? En hoe weet u wanneer een vloeistof bijgevuld moet worden? Sterker nog, welke vloeistoffen zijn er allemaal? In dit artikel zullen wij deze vragen voor u beantwoorden!

De belangrijkste vloeistoffen die u aantreft in de motorruimte zijn motorolie, koelvloeistof, remvloeistof en ruitensproeivloeistof. Al deze vloeistoffen kunt u zelf controleren.

Belangrijk voordat u gaat controleren!

Voor elke vloeistof is een apart reservoir aanwezig, raadpleeg voor de zekerheid altijd even het bijgeleverde instructieboekje van uw auto. Hierin staat een compleet overzicht van de verschillende vloeistoffen en waar deze zich bevinden.

Als u de vloeistofniveaus gaat controleren is het belangrijk om dit nauwkeurig te doen. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat uw auto vlak geparkeerd staat en dat de motor uit staat en niet meer heet is. Het losdraaien van de dop van het koelvloeistofreservoir is erg gevaarlijk bij een hete motor. Door de druk die wordt opgebouwd in het systeem kan de koelvloeistof met een temperatuur van ongeveer 90°C eruit spuiten. Dit kan brandwonden tot gevolg hebben! Ook kunt u zich verbranden aan hete motoronderdelen.

Veel gemaakte fouten zijn het te veel bijvullen van m.n. motorolie en bijvullen met de verkeerde vloeistof in het reservoir. Dergelijke fouten kunnen grote gevolgen hebben!

Motorolie

De motorolie zorgt voor inwendige smering en koeling van de motor. Wij controleren voor u het peil, maar ook de mate van vervuiling. Zelf kunt u het niveau goed beoordelen.

Controleer met behulp van de peilstok wat het niveau is. Maak de peilstok eerst schoon met een ‘oude’ doek en steek deze opnieuw in de pijp. Bij het eruit halen van de peilstok wordt het motorolieniveau weergegeven op de peilstok. Aan het uiteinde van de peilstok staat het minimale en maximale niveau aangegeven (meestal met een ‘kerfje’). Zorg dat het niveau altijd tussen minimum en maximum staat, daartussen zit normaal gesproken 1 liter.

Bijvullen kunt u zelf doen, maar zorg altijd voor de juiste motorolie. Deze verschilt per motortype en is cruciaal voor een goede smering van de motor. Te weinig, te veel de verkeerde motorolie kan voor onherstelbare motorschade zorgen. Het juiste olietype staat vermeld in het onderhoudsboekje en is bij ons verkrijgbaar.

 

Koelvloeistof

Koelvloeistof zorgt voor koeling van de verbrandingsmotor en verwarming van het interieur. Wij controleren het vloeistofniveau, de PH-waarde van de vloeistof en de vorstbescherming. Voor u is het eenvoudig om het niveau te controleren.

Het niveau van de koelvloeistof kunt u controleren met behulp van de tekens op het reservoir. Er staat een minimum en maximum niveau aangegeven op het koelvloeistofreservoir. Indien het niveau tussen minimum en maximum staat hoeft er geen actie ondernomen te worden. Er is dan voldoende koelvloeistof om de motor te koelen.

Bijvullen kunt u zelf doen nadat de temperatuur van de motor gedaald is naar een veilig niveau. Vul de koelvloeistof nooit verder dan het maximale niveau. Wij vullen het koelsysteem met Total Coolelf Plus.

Koelvloeistof

Remvloeistof

De remvloeistof brengt de druk van het rempedaal over naar de remsystemen bij de wielen. Om een goede remwerking te garanderen controleren wij het vloeistofniveau en het vochtpercentage.

Het niveau van de remvloeistof wordt mede bepaald door de mate van slijtage van de remblokken, het vloeistofniveau wordt door ons dus altijd gecontroleerd in combinatie met de mate van slijtage van de remblokken. U kunt zelf middels de tekens op het reservoir controleren wat het niveau is. Indien het niveau tussen minimum en maximum staat hoeft er geen actie ondernomen te worden.

Het zelf bijvullen van remvloeistof is niet aan te bevelen. Laat dit altijd door een specialist doen, wij staan voor u klaar!

Ruitensproeiervloeistof

Ruitensproeiervloeistof wordt gebruikt om de autoruiten en eventueel koplampen schoon te maken. Wij controleren het niveau en de vorstbescherming van de vloeistof. Zelf kunt u eenvoudig het niveau controleren.

De ruitensproeiervloeistof heeft geen invloed op de rijprestaties van de auto, maar zorgt wel voor veilig zicht. Belangrijk is om te voorkomen dat het systeem in de winter bevriest, zorg dus voor een goede ruitensproeiervloeistof met voldoende vorstbescherming. Het controleren van het niveau is niet altijd mogelijk, maar ook minder belangrijk. Ons advies is om bij iedere controle het systeem maximaal te vullen.

Het bijvullen van de ruitensproeiervloeistof is erg eenvoudig. De dop op het reservoir is bijna altijd blauw en het reservoir mag maximaal gevuld worden.

Wij helpen u graag!

Ondanks dat de vloeistoffen gecontroleerd worden tijdens preventief onderhoud en uw auto ook bepaalde controles automatisch uitvoert, is het verstandig om tussentijds zelf de vloeistoffen visueel te controleren. Ons advies is om de vloeistoffen maandelijks te controleren, bijvoorbeeld als u de auto gaat wassen. Zorg er dan wel altijd voor dat de auto vlak geparkeerd staat en dat de motor niet heet is!

Natuurlijk helpen wij u graag bij deze controle en zorgen we ervoor dat u weer met een gerust hart de weg op kan. Bent u niet helemaal zeker of u het allemaal goed hebt begrepen? Neem gerust contact met ons op.

In onze werkplaats leveren wij al meer dan 55 jaar vakmanschap. Dat doen we met goed opgeleide monteurs, opgeleid en gecertificeerd door PSA (Peugeot, Citroën, DS en Opel). Vanzelfsprekend beschikken onze monteurs over speciale PSA testapparatuur en gereedschappen. Wij staan voor u klaar om voor u deze werkzaamheden uit te voeren!

Afspraak maken