Dat de auto direct start en u vervolgens normaal kunt wegrijden zien we als vanzelfsprekend. En dat is eigenlijk niet anders dan normaal! Toch is dit soms niet het geval. De auto start niet, er branden lampjes of er is een waarschuwingssignaal te horen …

Om de kans op dergelijke problemen te beperken worden de essentiële onderdelen gecontroleerd en/of vervangen tijdens preventief onderhoud. Dit zijn o.a. de vloeistoffen die te vinden zijn in en bij de motor. Met behulp van dit artikel kunt u zelf de belangrijkste controles uitvoeren. U hoeft hiervoor absoluut geen specialist te zijn!

DE VLOEISTOFFEN ONDER DE MOTORKAP

De essentiële vloeistoffen van de auto kunt u eenvoudig zelf controleren. En dat is maar goed ook, want daarmee kunt u vaak voorkomen dat u onverhoopt uw reis niet kunt vervolgen. Maar wanneer en hoe vaak moeten vloeistoffen gecontroleerd worden? En hoe weet u wanneer een vloeistof bijgevuld moet worden? Sterker nog, welke vloeistoffen zijn er allemaal? Zijn dit vragen waar u het antwoord niet direct op kunt geven, dan helpt dit artikel u een heel eind op weg! In dit artikel beschrijven we namelijk alle belangrijke vloeistoffen onder de motorkap, hoe u deze kunt herkennen, hoe u deze zelf kunt beoordelen en wanneer deze bijgevuld moeten worden. Tot slot worden een aantal controlesignalen besproken, die van toepassing zijn op deze vloeistoffen.

DE BELANGRIJKE VLOEISTOFFEN

Inmiddels is duidelijk dat je auto vloeistoffen nodig heeft om goed te kunnen presteren, of om überhaupt te presteren. Wat zijn nu de belangrijkste vloeistoffen en waarom zijn deze vloeistoffen zo belangrijk? De belangrijkste vloeistoffen die je aantreft onder de motorkap, en die je zelf kunt controleren zijn motorolie, koelvloeistof, remvloeistof en ruitensproeivloeistof.

Olie
Voor inwendige smering en koeling van de motor.

Koelvloeistof
Koeling van de motor en verwarming van het interieur.

Remvloeistof
Om de druk van het rempedaal over te brengen naar de remmen.

Ruitenwisservloeistof
Om uw zicht helder te houden.

Indien u in een Peugeot diesel rijdt, uitgerust met AdBlue, kan het zijn dat de computer aangeeft dat de vloeistof vervangen moet worden. In het display wordt dan een melding weergegeven, waarbij tevens de nog maximaal te rijden kilometers worden aangegeven. Daarna werkt de auto niet meer. Voor het controleren en bijvullen van de AdBlue kun je beter onze vestiging in Cuijk bezoeken.

WAAR KUNT U DE VLOEISTOFFEN IN DE AUTO VINDEN?

De genoemde vloeistoffen kunt u normaal gesproken altijd vinden onder de motorkap. Voor elke vloeistof is een apart reservoir. In grote lijnen is de indeling onder de motorkap hetzelfde, maar pak voor de zekerheid altijd even het bijgeleverde instructieboekje van de auto. Hierin staat een compleet overzicht van de verschillende vloeistoffen en waar deze zich onder de motorkap bevinden.

HOE KUN JE ZELF BEOORDELEN?

Nu je weet hoe je de vloeistofreservoirs kunt vinden, is het belangrijk om te weten hoe je de vloeistoffen zelf kunt beoordelen. De eigen controle is vooral ter indicatie, belangrijk is te weten dat wij uitvoerige controles hebben om de kwaliteit van de vloeistoffen goed vast te stellen. De onderstaande tabel geeft weer hoe je de vloeistoffen zelf kunt beoordelen.

VLOEISTOF
ZELFCONTROLE WAT CONTROLEREN WIJ
Motorolie
  • Vloeistofniveau
  • Vloeistofniveau
  • Mate van vervuiling
Koelvloeistof
  • Vloeistofniveau
  • Vloeistofniveau
  • PH-waarde
  • Vorstbescherming
Remvloeistof
  • Vloeistofniveau
  • Vloeistofniveau
  • Vochtpercentage
Ruitensproeier vloeistof
  • Vloeistofniveau
  • Vloeistofniveau
  • Vorstbescherming

WANNEER AUTO VLOEISTOFFEN CONTROLEREN OF BIJVULLEN?

Ondanks dat de vloeistoffen gecontroleerd worden tijdens preventief onderhoud is het verstandig om tussentijds zelf de vloeistoffen visueel te controleren. Hoe vaak moet u dit dan doen? Natuurlijk is dit afhankelijk van het aantal kilometers dat u over een bepaalde periode rijdt. Ons advies is om dit maandelijks even te doen, bijvoorbeeld als u de auto gaat wassen. Zorg er dan wel altijd voor dat de auto vlak geparkeerd staat en dat de motor niet heet is.


Let op!
Het losdraaien van de dop van het koelvloeistofreservoir is erg gevaarlijk bij een hete motor. Door de druk die wordt opgebouwd in het systeem kan de koelvloeistof met een temperatuur van ongeveer 90°C eruit spuiten. Dit kan brandwonden tot gevolg hebben.

Als u de vloeistofniveaus gaat controleren is het belangrijk om dit nauwkeurig te doen, te veel of te weinig vloeistof kan ingrijpende gevolgen hebben voor de verschillende componenten. Enkele fouten die wij regelmatig tegen komen en welke desastreuse gevolgen kunnen hebben zijn te veel vloeistof bijgevuld (m.n. motorolie) en verkeerde vloeistof in het reservoir gedaan.

Motorolie
Controle: Controleer middels de peilstok wat het niveau is. Maak de peilstok eerst schoon met een ‘oude’ doek en steek deze opnieuw in de pijp. Bij het eruit halen van de peilstok wordt het motorolieniveau weergegeven op de peilstok. Daar staat het minimale en maximale niveau aangegeven, meestal met een ‘kerfje’. Zorg dat het niveau altijd tussen minimum en maximum staat. Daartussen zit normaal gesproken 1 liter. Het juiste olietype staat in het onderhoudsboekje en is bij ons verkrijgbaar.
 Bijvullen Bijvullen kunt u zelf doen, maar zorg altijd voor de juiste motorolie. Deze verschilt per motortype en is cruciaal voor een goede smering van de motor. Te weinig motorolie of de verkeerde motorolie kan voor onherstelbare motorschade zorgen.
Koelvloeistof
Controle Controleer middels de tekens op het reservoir wat het niveau is. Indien het niveau tussen minimum en maximum staat hoeft er geen actie ondernomen te worden. Er is dan voldoende koelvloeistof om de motor te koelen.
Bijvullen Bijvullen kunt u zelf doen, nadat de temperatuur van de motor gedaald is naar een veilig niveau. Vul de koelvloeistof nooit verder dan het maximale niveau.
Remvloeistof
Controle Controleer middels de tekens op het reservoir wat het niveau is. Indien het niveau tussen minimum en maximum staat hoeft er geen actie ondernomen te worden. Het niveau van de remvloeistof wordt mede bepaald door de mate van slijtage van de remblokken.
Bijvullen Het zelf bijvullen van remvloeistof is niet verstandig, laat hier altijd een specialist naar kijken.
Ruitenwisser-vloeistof
Controle Deze vloeistof heeft geen invloed op de rijprestaties van de auto, maar zorgt wel voor veilig zicht. Belangrijk is om te voorkomen dat het systeem in de winter bevriest, zorg dus voor een goede ruitensproeiervloeistof met voldoende vorstbescherming.
Bijvullen Het bijvullen van ruitensproeiervloeistof is eenvoudig, het reservoir mag maximaal gevuld worden.

SIGNALEN HELPEN U ALERT TE BLIJVEN

Het belang dat de verschillende vloeistoffen onder de motorkap op peil zijn is inmiddels duidelijk. Mocht u een langere periode niet controleren op de vloeistoffen en een van deze komt beneden peil, dan zal het systeem u alsnog informeren via een controlesignaal. De betreffende controlelampjes zijn weergegeven in bovenstaand overzicht.

Wij helpen u graag!

Zoals u hebt kunnen lezen in dit artikel kunt u eenvoudig zelf de globale controle van de vloeistoffen uitvoeren. Natuurlijk helpen wij u graag bij deze controle en zorgen we ervoor dat u weer met een gerust hart de weg op kan. Onze klanten kunnen bij ons een MyPeugeot-card aanschaffen vanaf € 49,- per jaar. Met deze card heeft u naast het de vele andere voordelen ook recht op gratis controle en bijvullen van de vloeistoffen. Wel zo handig! Bent u niet helemaal zeker of u het allemaal goed hebt begrepen? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen u graag!

DOWNLOAD DIT ARTIKEL