De sterke basis!

De geschiedenis van een auto is vaak in de eerste plaats de geschiedenis van de mannen en vrouwen die hem hebben ontworpen. Het verhaal van de Peugeot 205 is onlosmakelijk verbonden met dat van Jean Boillot, eind jaren zeventig lid van de raad van bestuur van Peugeot. Hij was het die, in een moeilijke tijd voor het bedrijf, op de proppen kwam met het ambitieuze project van een nieuwe kleine auto die veel meer zou zijn dan een stadsauto. Een multifunctionele auto, die even comfortabel is in de stad als op landwegen. En in staat om een klein gezin te vervoeren, en bovendien betaalbaar. Kortom een auto die aan alle eisen voldeed.

Een echt Peugeot-design!

Zowel qua design als qua technologie en marketing was de Peugeot 205 revolutionair. De meeste Peugeot’s werden tot die tijd door Pininfarina ontworpen. Nu waren het de eigen stylisten, onder leiding van Gérard Welter, die de intern georganiseerde wedstrijd wonnen. Met een veel moderner en vloeiender ontwerp dan door Pininfarina werd voorgesteld. Het was een ontwerp dat een aantal opvallende kenmerken inluidde die op toekomstige Peugeot’s terug te vinden zouden zijn. Zoals bijvoorbeeld de grille met horizontale spijlen en de band tussen de achterlichten. Bovendien is het een bekende naam in autodesign, Paul Bracq, destijds lid van de PEUGEOT-studio, die het interieur van de Peugeot 205 ontwierp.

De eerste krachtige kleine diesel!

Ook technisch gezien markeerde de Peugeot 205 de intrede van Peugeot in het moderne tijdperk: compact maar ruim van binnen, praktisch met zijn hatchback-design, efficiënt en zuinig tegelijk. Het is de eerste auto van het merk waarbij torsiestaven aan de achterzijde werden toegepast, dit om meer binnenruimte voor de passagiers te realiseren. Het is ook de eerste auto die is uitgerust met de nieuwe XU-motoren, namelijk de XUD7. Een viercilindermotor met een motorinhoud van 1.769 cm3 met 60 pk. Daarmee is de Peugeot 205 de eerste kleine Franse dieselauto op de markt. Hij leverde een prestatie die gelijkwaardig is aan die van zijn benzine-tegenhangers, maar met een veel lager verbruik (gemiddeld 3,9 l./100 km).

Van 45 naar... 200 pk!

De Peugeot 205 was de eerste kleine Peugeot die zo’n breed en gevarieerd motorengamma kreeg – van 45 tot 200 pk. En een automatische versnellingsbak, destijds een zeldzame optie op de markt. Vanaf de lancering in 1983 werd hij geleverd met vier benzinemotoren en één dieselmotor. Het jaar daarop werd het assortiment uitgebreid met de legendarische GTI en Turbo 16, evenals een driedeurs carrosserie. Er volgde een hele reeks versies, van de meer betaalbare, zoals de Junior uit 1986 met zijn denim stoelen, tot de meer chique, zoals de Lacoste of Gentry.

Een sterk nummer!

Vanaf 1983 had de Peugeot 205 een marketingstrategie die paste bij zijn eigenschappen. Zodra het werd gelanceerd, raakte de bijnaam ‘Een sterk nummer!’ de gevoelige snaar. De tv-advertenties waarin er gebruik van werd gemaakt, waren effectief en helemaal in lijn met de tijd. Zoals de beroemde film waarin de Peugeot 205 wordt achtervolgd en op een bevroren meer, wordt gebombardeerd door een militair vliegtuig, met een zeer groot “James Bond”-gehalte. Een reclamespot geregisseerd door Gérard Pirès, die enkele jaren later de beroemde speelfilm Taxi zou maken, met in de hoofdrol een Peugeot 406.

Een ware kampioen!

De autosport moest een krachtig instrument worden om de Peugeot 205 en daarmee tevens het merk Peugeot te promoten. In 1984 betrad Peugeot, onder impuls van Jean Todt, de hoogste categorie van het Wereldkampioenschap Rally, de roemruchte ‘Groep B’, met de indrukwekkende 205 Turbo 16.

Wereldkampioen

Als tijdens dit eerste seizoen maakte Ari Vatanen een sterke indruk door drie rally’s te winnen. In 1985 en 1986 zorgde de Peugeot 205 Turbo 16 ervoor dat Peugeot Sport de wereldtitel bij de constructeurs kon winnen. En dat Timo Salonen (1985) en Juha Kankkunen (1986) de rijderstitel konden pakken.

Paris Dakar

Omdat er eind 1986 een einde kwam aan de ‘Groep B’-categorie, stelde Jean Todt voor dat Peugeot met de 205 T16 zou deelnemen aan een ander legendarisch evenement: Parijs-Dakar. Peugeot ging deze uitdaging aan, en wist direct in 1987 en 1988 te winnen. De Peugeot 205 T16 werd speciaal aangepast en won vervolgens de beroemde rally-raid, eerst in handen van Ari Vatanen en daarna bestuurd door Juha Kankkunen.

Het succes wordt vervolgd!

In 1998, na een lange en rijke carrière van 15 jaar en meer dan 5 miljoen (5.278.050) geproduceerde exemplaren, stopt de Peugeot 205. In de hoofden van autoliefhebbers zal het voor altijd het ‘sterke nummer’ van Peugeot blijven, het nummer dat de basis legde voor een uitzonderlijke lijn van eveneens succesvolle stadsauto’s: de 206, 207 en 208.

De belangrijke datums voor de Peugeot 205:

  • 24 februari 1983: Lancering van de Peugeot 205 (5-deurs)
  • 1984: lancering van de Peugeot 205 3-deurs en de Peugeot 205 GTI 1.6, marketing van de Peugeot 205 Turbo 16, eerste overwinning in het Wereldkampioenschap Rally (Finland)
  • 1985: de Peugeot 205 Turbo 16 wordt wereldkampioen rally, de miljoenste Peugeot 205 verlaat de fabriek in Mulhouse
  • 1986: lancering van de Peugeot 205 Cabriolet en 205 GTI 1.9, de Peugeot 205 Turbo 16 wordt wereldkampioen rally
  • 1987: de Peugeot 205 krijgt een nieuw dashboard, de PEUGEOT 205 Turbo 16 wint Parijs-Dakar
  • 1988: lancering van de Peugeot 205 Rallye, tweede overwinning van de Peugeot 205 Turbo 16 in Parijs-Dakar
  • 1989: lancering van de Peugeot 205 Roland Garros
  • 1990: lichte restyling (o.a. knipperlichten en achterlichten), lancering van de Peugeot 205 Diesel Turbo
  • 1993: productiestop van de Peugeot 205 GTI
  • 1995: productiestop van de Peugeot 205 Cabriolet
  • 1998: de PEUGEOT 205 wordt vervangen door de Peugeot 206