Een nieuw hoofdstuk in de rijke historie van Peugeot Sport!

Na maandenlang intensief samenwerken onthullen de ontwikkelingsingenieurs onder verantwoordelijkheid van Olivier Jansonnie, technisch directeur van Peugeot Sport, en de ontwerpers onder leiding van Matthias Hossann, designdirecteur van Peugeot, de hoofdlijnen en het aerodynamische concept van deze Peugeot 9X8.

Opnieuw naar succes op Le Mans

De Peugeot 9X8 zal de Peugeot 905 en Peugeot 908 opvolgen in de discipline, die respectievelijk in 1992 en 1993 en in 2009 de 24 uur van Le Mans wonnen. Met de 9X8 wil Peugeot een vervolg geven aan deze successen. Men doet dit rond het concept van Neo-Performance, waarbij ultieme sportiviteit, technologische knowhow, efficiëntie en stilisme worden gecombineerd. Dit alles moet volgens dit concept vervolgens kunnen worden overgedragen naar productiemodellen.

Het nieuwe Le Mans Hypercar (LMH)-reglement, opgesteld door de FIA ​​​​en de ACO om de belangrijkste LMP1-categorie op te volgen, biedt meer flexibiliteit. Met name op het gebied van aerodynamica, waardoor radicaal nieuwe ontwerpen mogelijk zijn. Dit bevordert het ontwerp van innovatieve auto’s, waardoor men meer open staat ​​voor de tussenkomst van ontwerpteams. De ingenieurs en ontwerpers van Peugeot grepen deze kans aan om nieuwe creatieve processen uit te vinden, codes te doorbreken en een Peugeot Hypercar van een nieuw genre te creëren.

Waarom 9X8?

De 9 kenmerkt de extreme competitievoertuigen van het merk, zoals de Peugeot Endurance 905 (1990-1993) en 908 (2007-2011), twee iconische machines van de fabrikant.

De X staat voor de vierwielaandrijving en hybride technologieën die te vinden zijn in de nieuwe Peugeot Hypercar en de elektrificatiestrategie van het merk.

Wat betreft de 8, dit is het nummer dat alle hedendaagse benamingen van Peugeot accentueert: 208 en 2008, 308, 3008, 5008 en 508. De 508 is zeer recentelijk in handen gekomen van hetzelfde team van ingenieurs en ontwerpers als de Hypercar, om als eerste model het Peugeot Sport Engineered (PSE)-label te dragen.

Adembenemende stijl

Ik ken de kwaliteit van het werk en de innovatie van de Peugeot Design- en Peugeot Sport-teams, maar ik moet toegeven dat ze me hebben verrast met deze prachtige 9X8: zo een krachtige merkidentiteit en zo’n vloeiende lijn combinerend, en innovatief, het is gewoon briljant ”, verklaart Linda Jackson, CEO van Peugeot.

De schets die ons werk leidde, vertegenwoordigde een kat die klaar stond om te springen“, legt Matthias Hossann uit, Peugeot Disign Director. “Deze houding vertaalt zich in een cabine die een beetje naar voren zwaait. Over het algemeen gebruikt de Peugeot 9X8 de eigen esthetische codes van het merk: het is een fijne, slanke, elegante auto die emotie en dynamiek opwekt“.

Aan de achterkant van de Peugeot 9X8 omlijsten de drie lichtgevende klauwen een grote diffusor, bekroond met een humoristische inscriptie: “We hebben geen achtervleugel nodig“.

De nieuwe Le Mans Hypercar (LMH)-reglementen zijn zo ontworpen dat alle klassieke prestatievectoren worden geëgaliseerd“, legt Olivier Jansonnie uit, technisch directeur van het WEC-programma bij Peugeot Sport. “Het is spannend, want het is aan ons om uit te vinden, te innoveren en kansen te vinden om prestaties te genereren buiten de conventionele patronen om. Dit was met name het geval bij aerodynamica. De regelgeving staat ons toe om slechts één verstelbaar aerodynamisch element te hebben, zonder te specificeren dat dit de achterspoiler moet zijn. Uit onze berekeningen en simulaties is gebleken dat we zonder achterspoiler heel goed kunnen presteren”.

De afwezigheid van dit aerodynamische aanhangsel maakte het silhouet van de PEUGEOT 9X8 vrij, waardoor het een vloeiende beweging krijgt die in decennia niet is gezien. Voor de ontwerpers, handlangers van de ingenieurs, maakte het het mogelijk om harmonieuze en dynamische volumes te vormen en enorme oppervlakken te creëren die de zijkanten verbinden of naar de voorste wielkasten leiden.

Hyperefficiënte hybride aandrijflijn

De Peugeot 9X8 is uitgerust met een 2,6-liter Bi-turbo V6 van 500kW (680pk) open op 90 °. Deze thermische motor van de Peugeot HYBRID4 500kW-aandrijflijn zal aan de achterkant van de 9X8 worden geïnstalleerd.

De 200kW elektromotor (of generator) is voorin geplaatst en zal de voorwielen aandrijven. De 9X8 is uitgerust met een 7-traps sequentiële versnellingsbak, die evenals de batterij wordt gemonteerd tussen de twee motoren, zodat het validatieschema op de bank gerespecteerd wordt. Peugeot Sport en Saft, een dochteronderneming van TotalEnergies, gaan elke dag samen een technologische uitdaging aan door batterijen met een hoge dichtheid, een hoog vermogen en een hoogspanning (900 volt) te ontwikkelen.

Le Mans, een laboratorium voor Peugeot

Naast aerodynamische, mechanische en elektronische efficiëntie, wordt alle technische knowhow van Peugeot gevalideerd tijdens de race. En meer dan elders in de extreme gebeurtenis van de 24 uur van Le Mans. De 5.400 kilometer die de auto’s op Le Mans afleggen, is ongeveer evenveel als de Formule 1 over een heel seizoen. Het niveau van eisen op het gebied van betrouwbaarheid en efficiëntie is dan ook absoluut.

Linda Jackson benadrukt: “Peugeot’s toewijding aan Endurance gaat verder dan alleen racen: het is een extreem laboratorium voor Peugeot. Dit is ook de reden waarom onze link met Le Mans zo krachtig is. Het sportieve resultaat is daar belangrijk, maar misschien nog wel meer de validatie van onze technologieën, van ons onderzoek tijdens een 24-uursrace die in ultieme omstandigheden wordt betwist. We zullen in competitie het hybridisatiesysteem en de technologieën met betrekking tot de vermindering van het brandstofverbruik – en dus de CO2-uitstoot – testen die we momenteel ontwikkelen voor onze productievoertuigen. Het maakt onze Peugeot Sport-teams trots om te zien dat hun onderzoek in de auto’s in ons assortiment integreert. Voor onze klanten is dit laboratorium in Le Mans een garantie voor de kwaliteit van onze auto’s.