Hoe werkt het aircosysteem?

Het aircosysteem bestaat uit een gesloten circuit waarin onder druk een koudemiddel circuleert. Een goedwerkende airco is gebaseerd op het natuurkundige principe dat door verandering van druk de temperatuur kan worden beïnvloed. We leggen de verschillende stappen (en componenten) uit aan de hand van de schematische tekening.

1. Drukverschil (compressor)

De compressor zorgt ervoor dat het gasvormige koudemiddel met een lage druk, wordt omgezet naar gasvorming koudemiddel onder hoge druk. Door de drukverhoging wordt de temperatuur van het koudemiddel ook verhoogd. De compressor zorgt er tevens voor dat het koudemiddel naar de condensor wordt gevoerd.

2. Afkoelen (condensor)

Het opgewarmde koudemiddel wordt door de condensor gepompt. In de condensor wordt de warmte afgedragen aan de omgeving. Dit wordt veroorzaakt door de rijwind of middels een fan (koelventilator). Doordat de temperatuur daalt, wordt het gasvormige koudemiddel vloeibaar.

3. Filteren (filterdroger)

Vanuit de condensor wordt het vloeibare koudemiddel door de filterdroger gevoerd. In de filterdroger wordt ook vuil en vocht verwijderd. Het koudemiddel blijft echter vloeibaar en onder hoge druk.

4. Druk reduceren (expansieventiel)

Vervolgens stroomt het vloeibare koudemiddel naar het expansieventiel. In het expansieventiel wordt de druk gereduceerd, doordat slechts een beperkte hoeveelheid koudemiddel wordt doorgelaten.

5. Warmte opnemen (verdamper)

Het vloeibare koudemiddel stroomt vervolgens naar de verdamper. Daar wordt het koude middel weer gasvormig, doordat het door drukverlaging gaat koken. Dit proces onttrekt warmte aan de binnenstromende buitenlucht.

6. Koude lucht afgeven (aanjager)

De aanjager blaast binnenstromende lucht langs de verdamper, waardoor deze gekoeld in de auto wordt gebracht. De afgekoelde lucht is ontdaan van vocht. Het water is namelijk gecondenseerd op de verdamper. Daarom is de lucht die in het interieur wordt geblazen droger. Als gevolg van dit proces kan er onder de auto een plasje water ontstaan. Vooral na een langere autorit of bij warm weer.

Hoe kunt u de airco het beste gebruiken?

Een goedwerkende airco creëert de basiscondities voor geconcentreerd autorijden! Dit doet het systeem door te zorgen voor een behaaglijk en gezond klimaat in de auto. En dat in elk jaargetijde! Gebruik de airco dus niet alleen in de zomer, maar ook in de winter. In de video en bij onderstaande praktijksituaties wordt aangegeven hoe u de airco optimaal gebruikt.

Airco bij warme omstandigheden

Als de auto in de brandende zon heeft gestaan wilt u die overdadige warmte zo snel mogelijk kwijt. Zet dan bij het wegrijden alle ramen open en de aanjager in de maximale stand. Zet daarna de airco aan en de temperatuurinstelling op koud. Op deze manier wordt de warme lucht het snelst uit de auto geblazen.

Optimale instelling

Zodra de meest extreme warmte uit de auto is verdwenen, sluit u alle ramen en brengt u de aanjagersnelheid naar een acceptabel niveau. Bij climate control is het raadzaam om dan de “auto”-stand in te schakelen. De “juiste” temperatuur in de auto varieert per persoon. Aangetoond is dat de temperatuur niet lager moet zijn dan 20°C en niet hoger dan 26°C. De relatieve luchtvochtigheid kan het best tussen 35% en 65% liggen, dit kunt u niet zelf instellen.

Luchtstroom

Het is daarnaast belangrijk om de luchtbeweging in de auto te minimaliseren. Stel daarom de luchtverdeling naar eigen behoefte in en richt de ventilatieroosters vooral niet direct op de inzittenden. Doordat de airco aan staat, wordt de lucht droog en vrij van verontreinigingen. Laat daarom ook altijd verse lucht binnenstromen. Wanneer de recirculatiestand te lang gebruikt wordt, kunt u naar verloop van tijd loom worden door een zuurstoftekort.

Airco bij vochtige omstandigheden

Tijdens het vroege voorjaar en de herfst is het vaak vochtig in de auto. De airco komt ook dan erg goed tot zijn recht. De airco ontdoet het interieur namelijk van vocht.

Ruiten ontwasemen

Schakel de airco in en zet de temperatuur hoog, bijvoorbeeld 21 graden. Schakel het systeem dusdanig in dat de droge verwarmde lucht via de roosters naar de beslagen ruiten stromen.

Normale instelling

Zodra de ramen vrij zijn van vocht, kunt u de lucht ook meer naar de rest van het interieur laten stromen. De verwarming kunt u desgewenst verminderen. De ruiten zullen daarna niet meer beslaan omdat de luchtvochtigheid voldoende gedaald is. Indien de auto is uitgerust met climate control, is het raadzaam om de “auto”-stand te activeren. Dit zorgt voor een ideale verdeling van de lucht in de auto. Het ontwasemingseffect neemt af indien u gerecirculeerde lucht gebruikt. Zorg er dus voor dat u slechts tijdelijk de lucht recirculeert.

Airco bij winterse omstandigheden

In de winter is de temperatuur van de buitenlucht vaak zo laag dat er geen behoefte is om te koelen. Indien u dan de airco uitschakelt zal het brandstofverbruik iets afnemen.

Gebruik de airco ook bij winterse omstandigheden

Belangrijk is om te weten dat de airco gedurende ieder seizoen comfort en veiligheid biedt. De airco zorgt in de winter voor het drogen en zuiveren van de lucht, waardoor de ruiten niet beslaan. Bij een buitentemperatuur lager dan ongeveer 4°C zal de compressor niet functioneren. Dit is een automatische beveiliging om het bevriezen van de verdamper te voorkomen.

Regelmatig gebruik voorkomt problemen

De betrouwbaarheid van de airco is hoger bij een regelmatig gebruik. De rubber afdichtingen in het systeem blijven dan soepel, doordat ze gesmeerd worden. Hierdoor kunnen ze hun afdichtende taak optimaal vervullen. Staat de airco te lang uit, dan kunnen de afdichtingen uitdrogen en gaan lekken. Het aircosysteem verliest dan snel koelmiddel waardoor de werking verminderd of zelfs stopt. Gebruik de airco dus ook in de winter!

Heeft het aircosysteem onderhoud nodig?

Net zoals ieder systeem heeft ook het aircosysteem onderhoud nodig voor een goede werking. Het is verstandig de airco elk jaar te laten controleren en reinigen. Het reinigen van het systeem wordt gedaan om:

  • Schimmels en sporenelementen uit het airco- en ventilatiesysteem te verwijderen
  • Allergene stoffen die allergieën en astma kunnen veroorzaken te verwijderen
  • Onaangename geuren te neutraliseren
  • Het interieur langdurig te verfrissen

Het is ook verstandig om bij het reinigen van de airco ook het interieurfilter (of pollenfilter) te vervangen. Een vervuild filter vervuilt de lucht die in het interieur wordt geblazen. Tot slot is het aan te bevelen om eens per twee jaar het systeem te laten bijvullen. Het koudemiddel moet namelijk geregeld worden aangevuld, want een drooglopende airco gaat snel stuk.

Kortom: met regelmatig onderhoud blijft de conditie van het aircosysteem beter!

Meer over Airco Service

Wij helpen u graag!

De airco is een fantastisch systeem waarmee u het klimaat in het interieur van de auto perfect kunt regelen. Een goed klimaat verhoogt de veiligheid! Helaas kan het gebeuren dat de airco niet goed functioneert. Hij koelt niet goed, stinkt of werkt helemaal niet. Moet u daarvoor naar de werkplaats? En zo ja, hoeveel kost u dat?

Mocht u meer informatie willen of een afspraak willen maken voor onderhoud of reparatie aan het aircosysteem? Dat kan, wij voorzien u graag van nog meer informatie en een passend advies!

In onze werkplaats leveren wij al meer dan 55 jaar vakmanschap. Dat doen we met goed opgeleide monteurs, opgeleid en gecertificeerd door PSA (Peugeot, Citroën, DS en Opel). Vanzelfsprekend beschikken onze monteurs over speciale PSA testapparatuur en gereedschappen. Wij staan voor u klaar om voor u deze werkzaamheden uit te voeren!

Contact opnemenAfspraak maken