De waarde van dieselauto's

Door aanscherping van de milieuwetgeving, regionaal, landelijk en internationaal, krijgt de dieselauto een steeds negatiever imago. Door het vervuilende karakter met een hogere uitstoot fijstofdeeltjes worden deze voertuigen zwaarder belast. Bovendien worden ze uit verschillende steden in binnen- en buitenland geweerd in verband met luchtverontreiniging. Dit doet natuurlijk iets met de waarde van dieselauto’s. Is dit het moment om die oude diesel te verkopen of ga je hem juist oprijden?

Diesel onder druk

Diesel rijden was lang voordelig als u veel kilometers maakte. Vandaag de dag heeft deze brandstof een vrij negatief imago. Wat betreft CO2-uitstoot zijn ze niet meer vervuilend dan auto’s die op benzine rijden. Maar naast CO2 worden er nog andere stoffen uitgestoten en daarmee zorgt diesel voor meer luchtverontreiniging dan benzine. Daarbij is de uitstoot vaak ook veel zichtbaarder en goed te ruiken. Achter een oude diesel rijden is niet altijd een pretje.

Om de luchtverontreiniging tegen te gaan treden landen en steden steeds strenger op tegen vervuilende voertuigen. In steden als Amsterdam, Utrecht en Rotterdam gelden al milieuzones en in andere steden, zoals Arnhem en Nijmegen, worden deze binnenkort ingevoerd. Ook veel steden in Frankrijk en Duitsland hebben strenge wetgeving en flinke boetes als je de regels overtreedt. Met een oudere diesel wordt je al op veel plekken geweerd.

Oprijden of verkopen

De strengere wetgeving en de dalende verkoopprijzen van dieselauto’s maken veel eigenaars wat zenuwachtig. Het onder druk staan van de restwaarde zal nog wel even voortduren, zeggen de experts van de ANWB. Doordat de vraag naar oudere dieselauto’s afneemt daalt de waarde van een diesel. Wanneer je de diesel nog een aantal jaren rijdt, is het verlies beter verspreid over de jaren.

Het voordeel van een snelle verkoop is dat de MRB-verhoging niet meer voor u van toepassing is. Vanaf 2020 stijgt deze belasting voor diesels zonder af-fabriek roetfilter. Dat scheelt al snel €255 per jaar voor diesels in de meest voorkomende gewichtsklasse van 1.350-1.450 kg.

Diesels van Peugeot en Citroën

De nieuwe dieselmodellen van Peugeot en Citroën vanaf een Euro6-motor zijn allemaal uitgerust met een roetfilter. Deze roetfilter reduceert de uitstoot van roetdeeltjes met 99,99%. Op deze modellen is de MRB-verhoging dan ook niet van toepassing.

Het is dus lastig om eenduidig advies te geven over het oprijden of verkopen. Voor jou kan het namelijk nog steeds interessant zijn om een dieselauto te (blijven) rijden. Het is wel verstandig om de auto eens goed na te laten kijken. Als er flinke investeringen op de agenda staan en het betreft een oudere auto, dan is het misschien beter om te investeren in een nieuwe auto.

Maak een afspraak met onze vakmensen en zij kunnen u vertellen hoe uw diesel ervoor staat. Ook wanneer u op zoek bent naar een nieuwe auto helpen zij u graag verder.

Maak een afspraak