Je wil graag dat je auto in goede staat verkeerd. Je auto moet daarom ook jaarlijks naar de dealer voor onderhoud en eventueel de APK. Maar wist je dat je zelf ook best een aantal punten aan je auto kunt controleren?

CONTROLEER JE AUTOBANDEN!

Je wil graag dat je auto in goede staat verkeerd. Je auto moet daarom ook jaarlijks naar de dealer voor onderhoud en eventueel de APK. Maar wist je dat je zelf ook best een aantal punten aan je auto kunt controleren?

Misschien niet het eerste waar je aan denkt bij onderhoud aan je auto, maar vooral autobanden verdienen de aandacht, vooral voor een veilige rit. Juist de banden kun je zelf prima controleren.

APK
Winterband in de Sneeuw

BANDEN VERDIENEN OOK AANDACHT

De banden onder je auto is wellicht niet het eerste waar je aan denkt bij onderhoud aan de auto. Banden worden vaak gezien als noodzakelijk kwaad en als eis voor de APK. Voor een veilige autorit zijn de banden juist van kritiek belang, daarom verdienen ze juist bijzondere aandacht bij het onderhoud. Twee belangrijke punten bij banden, die je ook zelf goed kunt controleren, zijn de bandenspanning en de slijtage van de band, ofwel het profiel.

CONTROLEER DE BANDENSPANNING

De banden onder je auto zijn het enige contact met het wegdek. Voor een veilige rit moeten dus ook je banden in topconditie zijn. Een essentieel onderdeel is de bandenspanning. Maar wat is nou de juiste bandenspanning, deze moet namelijk niet te hoog, maar zeker ook niet te laag zijn. De instructies voor de juiste bandenspanning vind je in het instructieboekje van je auto. Vaak staan deze instructies ook op een sticker in het portier en/of in het klepje van de tank.

Eenvoudig zelf controleren

Het meten van de bandenspanning kun je eenvoudig zelf doen. Bij veel tankstations is dit zelfs gratis! Het is van belang dat je bij het meten van de bandenspanning rekening houd met het volgende:

  • Meet altijd ‘koude’ banden. Het liefst voordat u gaat rijden, of minder dan vijf gereden kilometers.
  • Let op dat beide banden op elke as (voor- en achteras) dezelfde bandenspanning hebben.
  • Heb je een reservewiel? Controleer deze dan ook! Je wilt niet onderweg staan met een lekke band en een te slap reservewiel.
METEN VAN DE BANDENSPANNING

RIJDEN MET VERKEERDE BANDENSPANNING

Je zult er niet altijd bij stil staan, maar rijden met een verkeerde bandenspanning heeft best wat consequenties. Zo heeft het invloed op je rijcomfort, het sturen gaat zwaarder en de wegligging wordt negatief beïnvloed. Tevens zullen de banden bij een te lage bandenspanning sneller slijten, dus zullen de banden eerder vervangen moeten worden. Ook zorgt een te lage bandenspanning voor een hoger brandstofverbruik. Tot slot moet je er rekening mee houden dat de kans op een klapband bij een te lage bandenspanning groter is.

Nee, een te lage bandenspanning is niet goed, maar ook een te hoge bandenspanning is niet goed. Een te hoge bandenspanning kan ervoor zorgen dat het contact tussen de band en wegdek minder hecht wordt, waardoor je grip verliest. Daarnaast zorgt ook een te hoge bandenspanning voor meer slijtage aan de banden, een sneller slijtende profieldiepte en dus banden die eerder vervangen moeten worden.

CONTROLEER DE PROFIELDIEPTE

Naast de bandenspanning is het belangrijk dat ook het profiel van de banden goed op orde is. Het profiel van de banden zorgt voor de grip op de weg, wel zo veilig dus! Een van de functies van het profiel is het afvoeren van water. Bij een te laag profiel wordt de functionaliteit minder, waardoor aquaplaning kan ontstaan. Hierdoor verlies je de controle over je auto!

EENVOUDIG ZELF CONTROLEREN

Het is overigens eenvoudig zelf te meten of je winterbanden (geldt overigens ook voor zomerbanden) nog voldoen aan de minimale eisen om als winterband te functioneren. Pak een 2- euromunt en zet deze tussen het profiel van je winterband. Zie je de zilveren rand, dan is je profiel, voor winterse eigenschappen te laag en dus zou je deze eigenlijk moeten vervangen. Voor zomerbanden geldt hetzelfde, alleen hiervoor meet je met een 1-euromunt. Zie je hier de gouden rand, dan is het advies de band te vervangen.

MINIMAAL BENODIGD PROFIEL

Het is duidelijk hoe belangrijk een goed profiel is voor je banden. Maar hoe dan ook, je banden slijten nou eenmaal, en dus moeten deze een keer vervangen worden. Maar wanneer? Het wettelijke minimaal toegestane profiel is 1,6 millimeter. Bij een lager profiel bestaat de kans dat u een boete ontvangt en is de veiligheid niet meer te garanderen. Het advies is daarom om de banden uiterlijk te vervangen bij een profiel van 2 millimeter.

WIJ HELPEN JE GRAAG!

Ben je toch niet helemaal zeker of je banden de juiste spanning hebben? Twijfel je of het profiel van de banden nog voldoende veilig is? Wij controleren je banden en voorzien je graag van het juiste advies, zodat je weer kunt genieten van een veilige rit. Nabuurs beschikt over de alle technieken om metingen accuraat uit te voeren zodat je banden weer in topconditie zijn.

DOWNLOAD DIT ARTIKEL