Bandenspanning

U zult er misschien niet bij stil staan, maar rijden met een verkeerde bandenspanning heeft best wat consequenties. Het sturen gaat bijvoorbeeld zwaarder en de wegligging wordt negatief beïnvloed bij een te lage bandenspanning. Tevens zullen de banden bij een te lage bandenspanning sneller slijten. Ook zorgt een te lage bandenspanning voor een hoger brandstofverbruik. Tot slot is de kans op een klapband bij een te lage bandenspanning groter.

Een te lage bandenspanning is niet goed, maar ook een te hoge bandenspanning is niet goed. Een te hoge bandenspanning kan ervoor zorgen dat het contact tussen de band en wegdek minder hecht wordt, waardoor u grip verliest. Daarnaast zorgt ook een te hoge bandenspanning voor meer slijtage aan de banden en geven de banden meer trillingen door.

Controleer de bandenspanning zelf

Het controleren en aanpassen van de bandenspanning kunt u eenvoudig zelf doen. Bij veel tankstations bestaat de mogelijkheid om de banden gratis op te pompen. Houdt u bij het meten van de bandenspanning rekening met het volgende:

  • Meet altijd ‘koude’ banden. Bij voorkeur voordat u gaat rijden, of minder dan vijf gereden kilometers.
  • Raadpleeg eerst de instructies voor de juiste bandenspanning. Zie de sticker in de sponning van het bestuurdersportier of het instructieboekje.
  • Let op dat beide banden op dezelfde as (voor- en achteras) dezelfde bandenspanning hebben.
  • Heeft u een reservewiel? Controleer deze dan ook, u wilt niet onderweg staan met een slappe reserveband.

Bandenprofiel

Naast de bandenspanning is het belangrijk dat ook het profiel van de banden goed op orde is. Het profiel van de banden zorgt voor de grip op de weg, wel zo veilig dus! Een van de functies van het profiel is het afvoeren van water. Bij een te laag profiel wordt de functionaliteit minder, waardoor bijvoorbeeld aquaplaning kan ontstaan. Hierdoor verliest u de controle over je auto!

Goed profiel op de banden is dus belangrijk. Maar hoe dan ook, door gebruik van de banden slijten ze ook. En dus moeten de banden een keer vervangen worden. Maar wanneer? Het wettelijke minimaal toegestane profiel is 1,6 millimeter. Bij een lager profiel bestaat de kans dat u een boete ontvangt en is de veiligheid niet meer te garanderen. Het advies is om een minimaal profiel van 2 millimeter te hanteren voor zomerbanden en 4 millimeter voor winterbanden.

Controleer het bandenprofiel zelf

Het is overigens relatief eenvoudig om zelf het bandenprofiel te meten. Daarvoor kunt u gebruik maken van een Euromunt voor zomerbanden en een twee-Euromunt voor winterbanden.

Zomerband
Plaats de Euromunt op verschillende plekken in een groef van het profiel op de band. Ziet u de gouden rand boven het profiel uitkomen, dan is het profiel te laag. U moet dan eigenlijk de band laten vervangen.

Winterband
Plaats de twee-Euromunt op verschillende plekken in een groef van het profiel op de band. Ziet u de zilveren rand boven het profiel uitkomen, dan is het profiel te laag voor winterse omstandigheden. U moet dan eigenlijk de band laten vervangen.

Wij helpen u graag!

Ondanks dat de banden gecontroleerd worden tijdens preventief onderhoud en de APK-keuring, is het verstandig om tussentijds zelf de banden ook zelf te controleren. Met name de bandenspanning adviseren wij om de vloeistoffen maandelijks te controleren, al is het maar om brandstof te besparen.

Natuurlijk helpen wij u graag bij deze controle en zorgen we ervoor dat u weer met een gerust hart de weg op kan. Bent u niet helemaal zeker of u het allemaal goed hebt begrepen? Neem gerust contact met ons op.

In onze werkplaats leveren wij al meer dan 55 jaar vakmanschap. Dat doen we met goed opgeleide monteurs, opgeleid en gecertificeerd door PSA (Peugeot, Citroën, DS en Opel). Vanzelfsprekend beschikken onze monteurs over speciale PSA testapparatuur en gereedschappen. Wij staan voor u klaar om voor u deze werkzaamheden uit te voeren!

Afspraak maken