Jaren 1800 tot 1850

1800 – VOLTA

De Italiaanse natuurkundige Alessandro Volta ontwikkelt de voltaïsche cel, waardoor de eerste chemische batterij tot leven komt.

1828 – JEDLIK

De Hongaarse ingenieur Ányos Jedlik ontwikkelt een model van de elektromotor.

1831 – RELAIS

Om kortsluiting tussen de stroomvoerende draden te voorkomen bedekte  Joseph Henry de koperen draden met een isolerende laag. Zijn eerste isolatiemateriaal waren repen stof van de onderrokken van zijn vrouw. Hierdoor konden de windingen dichter en in meerdere lagen gewikkeld worden, waardoor het magnetisch effect sterk toenam. De uitvinding van het relais , de eerste ‘motor’ die beweegt door een elektromagneet is dan een feit (zie foto).

1834 – LOCO

Thomas Davenport maakt het eerste elektrische voertuig dat een kleine locomotief als motor gebruikte.

1835 – SIBRANDUS STRATINGH

De Groninger Stratingh bouwt een slechts drie kilo wegend elektromagnetisch wagentje.

Jaren 1850 tot 1900

1859 – PLANTÉ

De Franse natuurkundige Gaston Planté vindt de loodaccu uit, de eerste oplaadbare elektrische batterij.

1888 – FLOCKEN

De Duitse uitvinder Andreas Flocken ontwikkelt een elektrische auto, door veel historici beschouwd als de eerste echte elektrische auto.

1897 – ELEKTRISCHE TAXI’S

Elektrische taxibedrijven rijden door de straten van Parijs, New York en Londen. Met de chauffeur in de open lucht ‘op de bok’ (zie foto).

1899 – LA JAMAIS CONTENTE

De Belgische elektrische wagen in de vorm van een torpedo, La Jamais Contente (ofwel: De Nooit Tevredene), is de eerste
auto die de 100 kilometer per uur aantikt. De chauffeur is autocoureur Camille Jenatzy.

Jaren 1900 tot 1950

1914 – DETROIT ELECTRIC

Introductie van de Detroit Electric-auto, met de nikkelijzerbatterij van Thomas Edison.

1942 – PEUGEOT VLV

De Peugeot VLV was een elektrische brommobiel gemaakt door Peugeot in 1942 (zie foto). VLV stond voor Voiture Légère de Ville. De aankondiging van de auto, op 1 mei 1941, veroorzaakte enige verrassing, aangezien Peugeot op dat moment de enige grote Franse autofabrikant was die interesse toonde in elektrische aandrijving. De VLV werd aangedreven door vier 12V-batterijen die onder de motorkap waren geplaatst, waardoor het een geclaimde topsnelheid van 36 kilometer per uur en een bereik van 80 kilometer had. De auto had twee wielen voor en twee achter. De spoorbreedte achter was echter erg smal, waardoor een differentieel voor de aandrijfwielen overbodig was. De VLV werd tijdens de oorlog gebouwd als een manier om brandstofbeperkingen te omzeilen die door de bezettende Duitse troepen waren opgelegd aan niet-militaire gebruikers. Toch werd de VLV alsnog verboden nadat er slechts 377 exemplaren waren gebouwd.

Jaren 1950 tot 2000

1959 – KILOWATT

In de periode dat de verbrandingsmotor elektrisch heeft verdreven, doet de Amerikaanse fabrikant Henney een poging met de Kilowatt. Slechts 100 komen er van de band.

1962 – P50 MICROCAR

Peel Engineering introduceert de driewielige elektrische P50 Microcar, de kleinste auto ooit. En nog altijd te koop.

1974 – CITICAR

Sebring-Vanguard Inc. produceert de CitiCar. Het bedrijf bouwt 4.444 exemplaren van de CitiCar.

1982 – HTV-1

Als reactie op de oliecrisis in de jaren 70 komt General Electric (GE) met een moderne hybride-elektrische auto, de HTV-1.

1993 – PEUGEOT 106 ELECTRIC

De Peugeot 106 (zie foto) was primair bedoeld voor stadsgebruik door overheidsinstanties en bedrijven, maar werd ook aan geïnteresseerde particulieren verkocht. In totaal zijn er tussen 1993 en 2003 toch nog 3.532 elektrische 106-en gebouwd. Zo’n elektrische 106 was om te zien gewoon een 106. De auto had een topsnelheid van 90 km/h en kon dankzij een flink pak Nikkel-cadmiumbatterijen onder gunstigste omstandigheden zo’n 100 km afleggen.

1996 – EV1

De EV1 van General Motors is de eerste in massa geproduceerde elektrische auto die alleen te leasen is. Ondanks blije klanten
vernietigde GM alle 1.117 exemplaren en stopte de productie omdat elektrische auto’s een“onrendabele niche van de automarkt” zou zijn.

1997 – PRIUS

De Toyota Prius debuteert op een autoshow in Tokyo. In 2000 introduceert Toyota de hybride Prius wereldwijd.

Jaren 2000 en verder...

2012 – TESLA MODEL S

Model S van Tesla komt op de markt en wordt in 2013 de best verkochte elektrische auto in de VS. Tesla heeft wereldwijd een eigen netwerk van snellaadstations. De komst van Tesla heeft de ‘traditionele’ autowereld versneld in transitie gebracht naar het elektrisch rijden.

Vanaf heden

Steeds meer autofabrikanten kondigen aan dat ze in het komende decennium stoppen met het fabriceren van auto’s die worden aangedreven door een brandstofmotor. De verwachting is dat in 2035 alle in Europa verkochte auto’s elektrisch zijn!

Wij helpen u graag!

Zo als u leest is het elektrisch rijden al meer dan 200 jaar in ontwikkeling. Na de eerste proefballonnen werden de elektrische auto’s vanaf 1950 een steeds reëler alternatief voor de brandstofauto. Vanaf 2000 is de ontwikkeling van het elektrisch rijden in een stroomversnelling gekomen. Met name gestuwd door verbeterede accutechniek en subsidiëring vanuit de overheid.

Heeft u interesse in elektrisch rijden? Twijfelt u of het voor u interessant is om over te stappen op elektrisch rijden? Waar moet u allemaal aan denken als u elektrisch wilt gaan rijden? Natuurlijk helpen wij u graag bij deze vragen en zorgen we ervoor dat u weloverwogen uw keuzes kunt maken. Neem gerust contact met ons op.

Onze passie voor auto’s ziet u niet alleen terug in ons ruime aanbod en de wijze waarop wij deze presenteren. Maar ook in de persoonlijke wijze waarop wij u zullen adviseren!

Actueel elektrisch aanbodThuis opladen